Anyagok:
Öreg, több mint száz eves, jól kiszárított és kizárólag természetes körülmények között tartósított juhar és lucfenyőből, valamint eredeti ében és paliszander faanyagokból.
A hangszerek fizikai jellemzői:
TAVOLA: (Belly- a tető, azaz: előlap) | Az optimális hangolás és a megfelelő akusztikai jellemzők elérése érdekében, csak öreg, több mint 100 éves, vagy hasonló korú lucfenyőből készül. Kizárólag sűrű szálú, megfelelő keménységű, magas hegyvidéki eredetű fákat használunk, melyek könnyen hasíthatóak és jól kiszárítottak. A kész előlap végső tömege – 6dkg, de ez készítés közben folyamatos mérés alatt áll a hátlaphoz viszonyítva. (Függ a hátlap anyagától, tömegétől valamint a készülő hangszer típusától.) |
FONDO: (Back- azaz: a hátlap) | Őreg, riglis, kíváló rajzolatú és megfelelő keménységű juharból, különböző mintázatú, egyedi intarziákkal vagy anélkül. A kész hátlap tömege kb. 9-9.5 dkg, mely folyamatos mérés alatt áll készítés közben, az előlap jellemzőihez viszonyítva. A hátlap sűrűsége és rezonanciája megfelel az előlap sűrűségének és rezonanciájának. |
VERNICE: (Varnish-azaz: a lakk) | Többrétegű lakkozás, kizárólag természetes alapanyagokból. Az első lakk felvitele egy alkoholos, áttetsző alapozás, a Cremonai és a francia iskolák irányzata szerint. Ez a belső réteg egy keményebb, gyanta alapanyagú, sárgás, borostyán színű lakkozás, amelyre kerül a többi rétegezés. A végső lakkozás alapanyagában kevesebb a kemény gyanta, itt egy saját készítésű, puhább, borostyán szinű lakk használatos, aranybarna és más színekben. |
SONORITY: (azaz: a hangzás, akusztika) | Mély és magas hangok megfelelő, gyorsan váltakozó fekvése. A hangzás ezüstcsengésű, az Amati hangszerek rezgés irányzatát követve. Brácsáknál az üveghang minősége és jellemzői a legkiválóbbak. Berezgési idő: a mély és a magas hangok tekintetében, hegedű és brácsa között nincs nagy különbség, a mély hangok a brácsánál hosszabb ideig indíthatóak. Pizzicatónál a hegedű és a brácsa között elenyésző a berezgés időtartama. |
Előállítási munkaidő: | Sima hegedűk esetében: 360-400 óra, kb. 6 hét, valamint egy hónap a lakk száradási ideje, mivel a lakk Spiritus lakk, a Francia iskola irányzata szerint, ellentétben a kortárs hegedűkészítőkkel akik gyorsan száradó olaj lakkokat alkalmaznak. Díszített hegedűk esetében:400-450 óra, kb. 7 hét, valamint egy hónap a lakk száradási ideje. Megjegyzés: nem közkedvelt kategória, a mesterzeneészek és művészek világában, mivel a berakások és intarziák elhelyezkedése például a kávákon vagy a hátlapon nagymértékben akadályozzák a hangszerdoboz rezgésgörbéinek hatásfokát, s ezáltal akkusztikai s főleg hangszínelégtelenségek léphetnek fel. Brácsák esetében: méret szerint 400-500 óra, kb. 2 hónap, valamint egy hónap a lakk száradási ideje. |
Gyártási tehnológia: | Teljesen manuális feldolgozás, gépi segédeszközök használata kizárt, a faanyag érlelése és kezelése csak természetes úton folyik. Jó, modern mesterhangszerek általában öreg, megérett fából készülnek, minimum 8-10 évesek. Jelenleg állományban levő hangszereim 50-100 éves anyagokból készültek, s ezáltal megközelítik a nagy mesterek ezüstösen csengő, bársonyos hangszíneit. Ezen jellemzők hiányoznak a gyári és egyéb manufaktúrák mesterhangszereinél, ahol a termelékenység emelése érdekében a gépi és robot tehnológia használata, visszavonhatatlan károkat okoz a rezgési görbék elhelyezkedésében, valamint összekeverik s megakadályozzák azok kiteljesedését. A fafeldolgozó, illetve forgácsoló gépek 7-8000Mhz-es rezgései sokkoló hatással vannak a falemezekre. Így a kész hangszerek idővel károsodnak, a bejátszási idő után sem fognak javulni hangszín- és akkusztikai jellemzőik. A manuális tehnológiával készült mesterhangszerek nem érik el azonnal a kb 3000Mhz rezonanciát, szükségük van 2-3 hónap bejátszási időre, míg a hangszerdoboz falai végül engednek a húrok által produkált rezgéseknek és a hang rezonálási görbéi véglegesen elrendeződnek. A lélek és a láb pontos beállításától függ a rezonálási görbék pontos elhelyezkedése, valamint a húrtávolság pontos beállítása szintén befolyásolja a végleges hangot(ezek több szakaszban történhetnek). Új hangszerek esetében általában keményebb húrokat alkalmazunk míg a hangszer teljesen bejátszódik, majd utána lehet kipróbálni a megfelelő minőségű és kategóriájú húrokkal. A jó hangszer is szólhat rosszul nem megfelelően kipróbált illetve kiválasztott húrokkal. |
Materials:
More than a hundred years old, very dry maple and spurce wood, preserved in natural conditions, as well as original ebony and palisander-wood (jacaranda)
Each instrument has a Guarantee Certificate. The quality and acoustics of the instruments fit the international concert requirements.
Physical characteristics:
TAVOLA: (Belly- the face, or the front of the instrument) | To reach the best rise of tone and the adequate acoustic characteristics the front is made only from very old, (more than a hundred years old) spurce wood. Only the woods with high density and adequate firmness are suitable, which have grown at high altitudes and were air dried thus can be easily split. The belly’s final weight is – 6dkg, this is continuously measured during the construction, compared to the back (it depends on the weight and material used for the back, but also depends on the type of the instrument being made) |
FONDO: (The back) | It is made from very old, beautiful and firm maple wood (sycamore maple= acer pseudoplatanus), with or without special inlays and decorations. Generally it is made from two pieces. The back’s final weight is approximately 9-9.5 dkg, which is continuously measured during the construction, compared to the features of the front. The density and resonance of the back is similar to the density and resonance of the front. |
VERNICE: (The varnish) | The varnishing is of many layers, from natural ingredients. The first layer is based on alcohol, it is transparent, coloured with yellow, golden and ruby respecting the varnishing methods and licenses of the Cremonese and French schools. The basic ingredients are natural, for example scaffolding(derrick) propolis, resin of exotic trees, natural colouring. At the end the instrument gets a light varnish, a polish (special lustre) with a milder resin as an ingredient, thus receiving golden, amber and other colouring. |
THE SONORITY: | Low and high sounds oscillate adequately and quickly. The sonority is silvery, following the characteristics of the Amati instruments’ resonance. The violas’ flageolet tones are the most excellent. Time of vibration: in case of low and high sounds there is no major difference between the violin and viola, the low sounds can be resonated longer in the case of the viola. The length of vibration between viola and violin is not considerable at pizzicato. |
Time of construction: | In the case of simple violins: 360-400 hours, approximately 6 weeks, and one month for the varnish to dry. In contrast with the quickly drying, oil based varnish widely used by contemporary violin makers, my varnish is the so called Spiritus according to the methods of the French school. In the case of decorated violins:400-450 hours, approximately 7 weeks, and one month for the varnish to dry. NB: it is not a popular choice among violinists and artists, because the inlays placed on the edges and on the back contribute to the acoustic deficiencies. In the case of violas: according to different dimensions, 400-500 hours, approximately 2 months, and one month for the varnish to dry. Each viola has a carved neck. |
Production: | The production of instruments is exclusively hand-made, there are no machines in my workshop. The wood is treated in natural conditions. Good and modern master violins are made from old and dry wood, minimum 8-10 years old. The instruments currently on stock were made from 50-100 years old woods, thus in the quality of their sonority they appropriate the big masters’ silvery acoustics. These features are missing from the instruments produced in factories and manufactures, as these are using mechanical power, damaging the natural resonance of the wood. The 7-8000Mhz vibrations of the wood-working machines have a shocking effect upon the wooden plates. Thus, with time, the instruments will be damaged, their acoustic characteristics will never improve. Handmade instruments do not reach immediately the 3000Mhz resonance, they need 2-3 months playing on them, so the body of the instrument yields under the pressure of the vibration produced by the strings and finally the final resonance is established. The positioning of the bridge and the soundpost as well as the distancing of the strings also influence the resonance and the final acoustics of the instrument (this adjustment can be made step by step). In the case of new instruments we use firm strings, until the final acoustic sets in, then several sets of strings can be changed to find the most adequate. A good instrument can sound bad if the strings are not chosen properly. |
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése